Fika-debatt som skrämmer mig

Efter en het debatt som bröt ut på jobbfikat i fredag med fördomar och dolda rädslor som skrämmer mig, vill jag här citera en klok fritidspolitiker från Umeå;
 
"Den värsta formen jag vet är tekniken att dölja sina fördomar, rasism och rädsla i tal om hur invandrarnas kultur trots allt berikar oss etniska svenskar.
 
Ni vet det där som handlar om hur viktigt det är att ta tillvara invandrarna för att de kan lära oss mycket. De har en "annan kultur" som kan vara viktig för att "berika" vårt svenska samhälle och de kan vara viktiga för affärerna när svenska företag ska handla med andra länder. Ja visst och magdans är ju dessutom ruggigt exotiskt och spännande.
_ _ _
 
Vad betyder det? Varför måste det alltid uppkomma en massa dynamik och kreativitet när olika människor möts? Integration/mångfald/jämlikhet whatever the name handlar inte om att se någons olikheter överhuvudtaget. Det handlar om rättvisa och att alla människor har samma värde - ingenting annat. Kulturalisering är bara en omedveten eller medveten process där invandraren enbart ges ett värde pga denne förväntas bidra med någon pliktskyldigt påklistrad kulturell egenskap.
 
Det här synsättet är trams mina damer och herrar.
 
Jag har en mängd vänner med invandrarbakgrund men har inte en minsta önskan att lära mig mer om deras käk, kultur eller magdanser. Vår etnisksvenska hybridkultur duger bra och hittar jag något bra hos somaliske vännen får jag väl sno det men jag orkar inte leta.
 
Både Integrationsverk och andra debattörer påpekar ofta att det är en framgångsrik strategi att betona de positiva egenskaperna hos våra invandrade vänner. De har nog rätt. Men att per automatik fästa invandrares identitet till vilken kultur man kommer ifrån är inte ett bra sätt att få människor att växa. Dessutom är det jäkligt respektlöst.  Skrivet av Andreas Lundgren"

(Å jag kan bara hålla med. Tack Andreas för att du är så precis på att sätta ord på tankar jag inte tänkt klart...)

Sedan diskuterades även lite religion och även där daskades det i med fördomar och andra svartvita on-off-åsikter. När det kommer till att ha en tro - så tycker jag att det är viktigt att inte tro och döma andras religion sämre än ens egen bara för att den är annorlunda. Ta reda på mer!!! Tänkt ett steg extra, var konstruktivt kritisk, och tillåt er att se mångfalden inom varje religion. Bara för att man läser Koranen är man INTE fundamentalistisk islamist eller shia-muslim.

Extrema grupper finns inom varje religion - även kristendom, judendom och katolicism. Sedan är den största gruppen troende som Du och andra lite mer som jag. För vi räknas alla som kristna i det här landet – och alla i arabländerna som muslimer, även om en del inte tror mer än du och/eller jag. Att vara kristen eller muslim är i det stora hela mer ett sätt att leva, en kultur som vilken som helst.  Att fira jul och inte kalla sig kristen - vad är det då du firar - en hedniskt religös kult som att ta in träd som du hänger rött pynt i och välkomnar midvintersolståndet.

Jag blir mörkrädd av smygrasism och fördomsfulla människor som uttalar sig utan vidare kunskaper och förmåga att förankra och förklara sina åsikter så jag begriper. Jag tycker det är respeklöst att uttala sig generaliserande. Att kränka ett folkslag eller flera nationer kollektivt p.g.a. en klick respektlösa desperata extremister - är en sorts terrorism det med. En verbal trivselterrorism mot solidaritet, jämlikhet och kärlek till människan som undergräver möjligheten till en bättre värld.

Trevlig helg!



Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits